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The Pressbengel Project uses Ernst Collin's Der Pressbengel, a 1922 dialogue between a bibliophile and bookbinder about the trade and art of bookbinding as a starting point for further discussions of the the German bookbinding tradition. I (Peter D. Verheyen) translated this work in 2009-2010 as The Bone Folder, originally in the Guild of Book Workers' Journal. It is also offered in various versions for reading or downloading in signatures in the left sidebar. The site is also used for reports of my personal binding projects and other topics I find interesting.

Das Pressbengel Projekt benutzt Ernst Collins Der Pressbengel, ein 1922er Dialog zwischen einem Bibliophilen und einen Buchbinder, als Ausgang für weitere Diskussionen über deutsche buchbinderische Traditionen. Den Pressbengel habe ich 2009-2010 ins Englische übersetzt als der Bone Folder (Falzbein) für das Journal der Guild of Book Workers in den USA. Grund für die Namensänderung von Collins Text kommt davon das es den Begriff "Pressbengel" im Englischen nicht gibt, und das Falzbein schlechthin das ikonische Buchbindewerkzeug ist. Die Übersetzung wird hier als Text und als Lagen zum downloaden und selbst binden Angeboten. Weiter stelle ich auch meine eigenen buchbinderischen  Arbeiten hier vor.

Peter D. Verheyen began his involvement in preservation and conservation while a work-study student in the conservation lab at the Johns Hopkins University Library. He interned in the conservation lab of the Germanisches Nationalmuseum in Nuremberg, Germany, 1984 and 1986, and completed a formal apprenticeship in hand bookbinding at the Kunstbuchbinderei Klein in Gelsenkirchen, Germany, passing examinations in 1987. Studied at the Professional School for Book Restoration at the Centro del bel Libro in Ascona, Switzerland in 1987. Mellon intern in book conservation at the Folger Shakespeare Library, 1988. Worked in Chicago with Heinke Pensky-Adam at Monastery Hill Bindery and as assistant conservator to William Minter. In 1991 he began work as assistant conservator at the Yale University Library. In 1993 he became rare book conservator at the Cornell University Library, before establishing the conservation lab at the Syracuse University Library in 1995, and served as Head, Preservation and Conservation until February 2013, now serving as Research and Emerging Issues Analyst.

Peter D. Verheyen ha seine ersten Erfahrungen mit Bucherhaltung, Reparatur, und Konservierung als “Werk-Student” in der Restaurierungswerkstatt der Johns Hopkins University Library. 1984 und 1985 absolvierte er Praktika in der Restaurierungswerkstatt des Germanischen Nationalmuseums in Nürnberg, und eine handwerkliche Ausbildung in der Kunstbuchbinderei Klein in Gelsenkirchen, wo er 1987 die Gesellenprüfung bestand. Nach der Lehre besuchte er 1987 die Fachschule für Buchrestaurierung am Centro del Bel Libro in Ascona (CH). Zurück in den USA absolvierte er eine Praktika in der Restaurierungswerkstatt der Folger Shakespeare Library in Washington, D.C., bevor es ihn nach Chicago zur Monastery Hill Bindery und William Minter als Assistent Konservator schlug. 1991 ging er als Assistent Konservator zur Bibliothek von Yale University, und dann als Konservator zu Cornell. 1995 kam er zur Syracuse University Library wo er die Restaurierungswerkstatt etablierte und nebenbei seinen Magister in Bibliothekswissenschaft machte. Von 2008 bis Anfang 2013 war er Abteilungsleiter für Bestandserhaltung bei Syracuse.

Verheyen is past Exhibitions and Publicity Chair for the Guild of Book Workers. His bindings have been exhibited widely with the Guild, and in invitational and solo exhibitions throughout the USA and abroad. In 1994 he founded Book_Arts-L, in 1995 the Book Arts Web, and published The Bonefolder: an e-journal for the bookbinder and book artist from 2004 - 2012. Research and teaching interests are centered on the history and practice of traditional bookbinding techniques in the German tradition as well as introducing students studying the book as art to the fundamentals of sound structure and its continuing validity to the art of the book. He is also interested in the impact of the online environment on the book arts, especially in regard to how people learn.

Bei der Guild of Book Workers diente er als Vorsitzender für Ausstellungen und Öffentlichkeitsarbeit. Seine Einbände werden mit der Guild und in anderen Gruppen- und Soloausstellungen gezeigt in den USA und Europa. 1994 gründete er Book_Arts-L, eine E-Mail Gruppe für Buchkunst, Buchbinderei, ... und 1995 die Book Arts Web, ein Portal für alle Sachen Buchkunst. Von 2004 bis 2012 gab der den Bonefolder: an e-journal for the bookbinder and book artist heraus, ein digitales Journal für Buchkunst. Interessen sind die Geschichte und Ausübung der zünftigen Buchbinderei (besonders) in der deutschen Tradition, Themen über die er geschrieben und unterrichtet hat. Er ist auch daran interessiert Methoden zu entwickeln dies online zu vermitteln, besonders das Handwerkliche.

Examples of bindings for exhibitions and otherwise can be found in his gallery. A full vita with links to publications and other activities can be found here.

Beispiele seiner Ausstellungseinbände können in seiner "Gallerie" gefunden werden. Seine Vita mit Links zu Aufsätzen... hier.

Contact and other links:
Mitglied der / Member of:

Lab of the Germanisches Nationalmuseum
Apprenticeship in Gelsenkirchen
Studies in Ascona
First "studio" in Baltimore after returning to US.
My bench at the Folger Shakespeare Library,
Washington, DC

At William Minter's in Chicago
Ithaca apartment "photo shoot"
Working on some volumes for Syracuse
University Libraries' Special Collections.
Little did I know...

As Conservator at Syracuse
Presenting Vellum on Boards at Guild of
Book Workers "Standards of
Excellence," 2001, in Alexandria, VA.
Endbands at the 2003 GBW
Standards Friday Forum
Springback workshop with Donia
for the GBW NE Chapter in 2003
Demonstrating binding and showing my
pastepapers at a Syracuse University Homecoming

Sewing on the Tim Ely "Dreadnaught"
sewing frame

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